loading...
شعر
پیرانی بازدید : 1165 1388/08/09 نظرات (0)

به نام یزدان بی همتا

   فریدون مشیری در ۳۰ شهریور ۱۳۰۵ ش،در تهران به دنیا آمد.جد پدری او از سرداران نادر شاه افشار و پدرش ابراهیم مشیری افشار کارمند اداره ی پست بود.مادر فریدون،اعظم السلطنه ملقب به خورشید،به شعر و ادب علاقه مند بود و حتی گاهی نیز شعر می سرود.فریدون در سال۱۳۲۴ ش،یعنی در سن ۱۸سالگی در وزارت پست و تلگراف،مشغول به کار شد و این کار را به مدت ۳۳ سال،یعنی تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد.او در رشته ی ادبیات پارسی دانشگاه تهران به تحصیل ادامه داد،اما کار اداری از یک سو و کارهای مطبوعاتی از سوی دیگر،باعث شد تا در ادامه ی تحصیلش مشکلاتی به وجود آید تا جایی که ناچار به ترک تحصیل شد.

فریدون مشیری سرانجام در ۳ آبان  ۱۳۷۹ بر اثر ابتلا به سرطان، در سن ۷۴ سالگی دارفانی را وداع گفت و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.


فعالیت های ادبی فریدون مشیری:

استاد مشیری سرودن شعر را از نوجوانی و در سن پانزده سالگی آغاز کرد و از هجده سالگی اشعار او به طور پراکنده در مطبوعات منتشر می شد.او از سال ۱۳۳۲ تا سال ۱۳۵۱ مسئول صفحه ی شعر و ادب مجله ی "روشنفکر"بود و پس از آن نیز تنظیم صفحه ی شعر و ادب مجلات "سپید و سیاه"و"زن روز" را بر عهده داشت.

اولین مجموعه ی شعر فریدون مشیری در نوروز سال ۱۳۳۴،با نام"تشنه ی طوفان"با  مقدمه ی" استاد شهریار "و "علی دشتی"به چاپ رسید.

به طور کلی مجموعه های شعری فریدون مشیری به ترتیب زمانی عبارتند از:

۱-تشنه ی طوفان

۲-گناه دریا

۳-نایافته

۴-ابر و کوچه

۵-از دیار آشتی

۶-آه باران


مهمترین شعر فریدون مشیری،شعر"کوچه"است که در سال ۱۳۳۹ ش،سروده شده،با مطلع:

بی تو مهتاب شبی باز از کوچه گذشتم

همه تن،چشم شدم،خیره به دنبال تو گشتم... .


مشیری گاهی ترانه سرایی نیز می کرده که مهم ترین ترانه های ایشان عبارتند از:

۱-پر کن پیاله را-با صدای "محمد رضا شجریان"

۲-شور عاشقانه-با صدای "علیرضا افتخاری"

۳-یاد یار مهربان-با صدای "کاوه ی دیلمی" که به یاد استاد" غلامحسین بنان"بود.

مشیری در سال ۴۱ به عضویت رادیو ایران درآمد.وی علاقه ی زیادی به موسیقی سنتی ایرانی داشت و در پی همین علاقه طی سال های ۵۰تا ۵۷ ،عضویت در شورای موسیقی رادیو ایران را پذیرفت و در کنار شاعرانی چون"هوشنگ ابتهاج"،"سیمین بهبهانی"و"استاد عماد خراسانی"در پیوند دادن شعر با موسیقی و غنی نمودن برنامه ی رادیویی"گل های تازه"ی رادیو ایران،همت گماشت.

فریدون مشیری در سال ۱۳۷۷ ش ،به کشورهای آلمان و آمریکا سفر کرد و مراسم شعرخوانی او در شهرهای "کلن"،"فرانکفورت"و...و همچنین در ۲۴ ایالت آمریکا از جمله"دانشگاه برکلی"و"دانشگاه نیوجرسی"با استقبال شدیدی رو به رو شد.او در سال ۱۳۷۸ ،طی سفری به سوئد،در مراسم شعر خوانی در چندین شهر از جمله :استکهلم،مالمو و گوتنبرگ شرکت کرد.  


ویژگی های شعری فریدون مشیری:

شعر مشیری شعر خوبی ها و زیبایی هاست و بازتابی است از همه ی مظاهر زندگی و بیانگر احساسات وعواطف.مشیری از جمله شاعرانی است که در هر دو حوزه ی سنتی و نیمایی شعر سروده است و در هر دو حوزه نیز موفق بوده است.او در اشعارش پیوسته عشق و انسان را سروده و این ستایش به خصوص در سالهای اخیر، با رنگ و بوی وطن پرستی آمیخته شده است.او پیوسته پاسدار مهربانی بود و شاعر مهربانی و طبیعت نام گرفته است.

روحش شاد... .


http://s1.picofile.com/file/6697155930/green_dot.gif  برای تماشای تصاویر فریدون مشیری ، کلیک کنید .


http://s1.picofile.com/file/6697155930/green_dot.gif برای خواندن اشعار فریدون مشیری ، کلیک کنید . 


http://s1.picofile.com/file/6894930580/ophujdftrh_tggh.gif واژگان کلیدی: زندگی نامه فریدون مشیری،زندگینامه ی فریدون مشیری،بیوگرافی فریدون مشیری،فریدون مشیری،شاعر فریدون مشیری،درباره فریدون مشیری،فریدون مشیری کیست؟،نقدی بر اشعار و آثار فریدون مشیری،شرح زندگی شخصی فریدون مشیری،درباره ی فریدون مشیری.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به خاطر نبود امنیت برای حفظ نوشته هایمان در رزبلاگ،تمامی نوشته ها را به سایت منتقل کرده ایم ما را در آدرس جدید دنبال کنید : www.poempersian.ir
اطلاعات کاربری
نظرسنجی
شما چه شعری را می پسندید؟
آمار سایت
  • کل مطالب : 1544
  • کل نظرات : 372
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 216
  • بازدید امروز : 191
  • باردید دیروز : 925
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 191
  • بازدید ماه : 19,399
  • بازدید سال : 89,220
  • بازدید کلی : 3,446,754