loading...
شعر
پیرانی بازدید : 5862 1389/09/05 نظرات (2)

به نام یزدان بی همتا

زنده یاد قیصر امین پور در دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۸ در گتوند استان خوزستان به دنیا آمد.تحصیلات خود را در گتوند و دزفول به پایان رساند و در رشته ی دامپزشکی دانشگاه تهران شروع به ادامه ی تحصیل کرد.اما پس از مدتی تغیر رشته داد و رشته ی ادبیات فارسی را برگزید و موفق به دریافت مدرک دکترای این رشته شد.


                                                      فعالیت های ادبی و هنری:

ایشان علاوه بر آموزش زبان فارسی در دانشگاه " الزهرا "،در ترغیب و تشویق شاعران جوان انقلابی نقش ویژه ای داشت .پس از مدتی نیز به همراه " بیوک ملکی " و " فریدون عموزاده خلیلی " مجله ی سروش نوجوان را منتشر کردند و به جمع شورای سردبیری این نشریه پیوست.

امین پور در سال ۱۳۶۷ رساله ای با عنوان " سنت و نوآوری در شعر معاصر " نوشت که با راهنمایی دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی تدوین شده بود.این رساله در حقیقت ،پایان نامه ی امین پور است که بعدها در شمارگان بالایی چاپ شد.

ایشان در سال ۱۳۶۸ موفق به دریافت تندیس " مرغ آمین " از جشنواره ی نیما شد.

در سال ۶۸ به همراه تعدادی از دوستانش دفتر شعر جوان را راه اندازی می کند.پس از مدتی نیز به همراه افرادی چون محمدعلی موحد،هوشنگ مرادی کرمانی،سلیم نیساری،یدالله ثمره،حسن انوری و کامران فانی به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد.


                                                       آثار قیصر امین پور:

۱-تنفس صبح:شامل شعر سنتی و نو است.تعداد اشعار سنتی(غزلیات) در این کتاب از اشعار آزاد بیشتر است.انتشارات حوزه ی هنری،این کتاب را در سال ۶۳ منتشر کرد.

۲-در کوچه آفتاب:دومین مجموعه ی شعر قیصر امین پور است که باز هم در سال ۶۳ منتشر شد.انتشارات حوزه ی هنری این کتاب را روانه ی بازار کرد.

۳-ظهر روز دهم:در سال ۶۵ توسط انتشارات برگ،منتشر شد.موضوع این منظومه ی کوتاه ،پیرامون حادثه ی کربلا است.

۴-گزیده ی دو دفتر شعر:در سال ۶۹،امین پور گزیده ای از دو دفتر شعری "تنفس صبح " و " در کوچه آفتاب " را منتشر می کند که انتشار این مجموعه،برعهده ی انتشارات سروش بود.

۵-آینه های ناگهان:پخته ترین دفتر شعری قیصر امین پور است که نشان دهنده ی توانایی شعری بالای این شاعر خوزستانی است.

۶-آینه های ناگهان ۲:در اواسط دهه ی هفتاد منتشر می شود به عنوان یکی از بهترین نمونه های شعر نسل انقلاب شناخته می شود.

۷-به قول پرستو:شامل اشعاری برای گروه سنی نوجوان است.

۸-گزینه اشعار:در سال ۷۸ ،انتشارات مروارید گزینه ی اشعار امین پور را در کنار شاعرانی چون فرخزاد،شاملو و ...قرار می دهد.انتشارات  مروارید،این کتاب را روانه ی بازار کرد.

۹-گل ها همه آفتابگردانند:این مجموعه ی شعر امین پور در سال ۸۱ ،از سوی انتشارات مروارید به چاپ رسید.

ایشان علاوه بر شاعری در نویسندگی نیز آثاری را خلق کرده اند این آثار عبارتند از:طوفان در پرانتز،بی بال پریدن،دستور زبان عشق.


                                               ویژگی های شعری و زبانی امین پور:

زنده یاد امین پور از جمله شاعران معاصری است که با زبان خود توانست  به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند.و این مهم به دلیل مضمون آفرینی و استفاده از زبان ساده و روان ایشان است.مضمون آفرینی در اشعار شاعران معاصر کم تر دیده می شود ولی اشعار قیصر امین پور سرشار از مضمون آفرینی است.استفاده از کنایات و عبارات عامیانه و هم چنین کلمات ساده ازجمله ویژگی های زبانی اشعار قیصر امین پور است.

 


 برای خواندن اشعاری از قیصر امین پور  ،  اینجا  را کلیک کنید.


http://s1.picofile.com/file/6894930580/ophujdftrh_tggh.gif  واژگان کلیدی: زندگینامه ی قیصر امین پور،زندگی نامه ی قیصر امین پور،بیوگرافی قیصر امین پور،قیصر امین پور کیست؟،شرح و نقدی بر آثار قیصر امین پور،کتاب ها و دفترهای شعری قیصر امین پور،مقاله ای درباره ی قیصر امین پور،شاعر خوزستانی،قیصر امین پور که بود؟،توضیحی پیرامون حیات و سروده های قیصر امین پور.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط شاپرک در تاریخ 1396/07/19 و 13:34 دقیقه ارسال شده است

عالییییییییی بود

این نظر توسط فاطیما در تاریخ 1394/07/21 و 18:10 دقیقه ارسال شده است

خوب بود مرسیشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک
پاسخ : شکلک


کد امنیتی رفرش
درباره ما
به خاطر نبود امنیت برای حفظ نوشته هایمان در رزبلاگ،تمامی نوشته ها را به سایت منتقل کرده ایم ما را در آدرس جدید دنبال کنید : www.poempersian.ir
اطلاعات کاربری
نظرسنجی
شما چه شعری را می پسندید؟
آمار سایت
  • کل مطالب : 1544
  • کل نظرات : 372
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 63
  • آی پی دیروز : 216
  • بازدید امروز : 662
  • باردید دیروز : 925
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 38
  • بازدید هفته : 662
  • بازدید ماه : 19,870
  • بازدید سال : 89,691
  • بازدید کلی : 3,447,225